5 obszarów, którym musisz się przyjrzeć przed wprowadzeniem firmy na rynek

Data wpisu: 18.10.2017

Początkujący przedsiębiorca zawsze jest pełen energii i optymizmu. Bezlitosne prawa rynku potrafią szybko zweryfikować śmiałe plany, czego efektem jest to, blisko 80% zakładanych w Polsce firm upada w ciągu dwóch pierwszych lat działalności! Jak uniknąć tak czarnego scenariusza? Odpowiedź jest prosta i szalenie trudna zarazem: trzeba stworzyć kompleksowy i rzetelny model biznesowy, który wykluczy popełnianie niewybaczalnych błędów. Pierwszym krokiem do powstania takiego modelu jest dokładne przyjrzenie się 5 kluczowym obszarom działalności nowej firmy.

Grupa docelowa

Należy ją ustalić bardzo precyzyjnie, co dla wielu przedsiębiorców bywa kłopotliwe. Jednak pójście na skróty i określenie, że produkt będzie adresowany do „ogółu” konsumentów, to gwarancja problemów. Zgodnie z powiedzeniem: jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego, nie możesz zakładać, że Twój produkt spełni oczekiwania wszystkich, bo tak nie jest.

Dokładne określenie grupy docelowej jest czasochłonne, ale później znacznie ułatwi Ci prowadzenie biznesu. Będziesz mógł precyzyjnie wybrać narzędzia marketingowe, kanały reklamy, a nawet stworzyć odpowiednią identyfikację wizualną marki.

Charakter marki

Rynek jest już na tyle konkurencyjny, że cena i jakość produktu przestają być kluczową motywacją zakupową. Konsumenci szukają czegoś ekstra i bardzo lubią się utożsamiać z daną marką. Aby było to możliwe w przypadku Twojej firmy, musisz zastanowić się nad tym, jakie wartości chcesz komunikować poprzez ofertę, identyfikację wizualną i działania marketingowe.

Wskazując konkretną wartość będziesz budować wokół niej cały wizerunek marki. Jeśli dla Twojej grupy docelowej liczą się takie rzeczy, jak zdrowie, zaufanie, stabilność – stwórz markę wokół takich właśnie wartości. Jeśli odbiorcą produktu są ludzie młodzi, aktywni, lubiący ryzykować – wartości marki będą zgoła inne.

Dystrybucja

Gdzie chcesz sprzedawać swój produkt? Nie kieruj się tutaj własnym widzimisię, ale potrzebami grupy docelowej. To oczywiste, że seniorzy nie będą kupować w sklepie internetowym, czego nie można powiedzieć o aktywnych i zapracowanych 30-latkach. Kanały dystrybucji mogą być zarówno pośrednie (np. hurtownie), jak i bezpośrednie (sklepy marki, sklep online, strona internetowa itp.). Wybór zależy od potrzeb grupy docelowej i funduszy, jakie możesz przeznaczyć na zbudowanie kanałów dystrybucji.

W tym miejscu warto posiłkować się obserwacją poczynań konkurencji. Sprawdź, gdzie sprzedają inne firmy z branży – możesz zlecić stworzenie szczegółowego raportu na ten temat, który przygotuje firma consultingowa.

Przychody

Celem prowadzenia biznesu jest zarabianie pieniędzy, dlatego bardzo ważnym elementem modelu biznesowego jest określenie struktury przychodów. Trzeba się zastanowić nad ceną produktu (powinna być dobrze skorelowana z oczekiwaniami grupy docelowej – warto przeprowadzić badania lub sprawdzić ceny konkurencji), wybrać metody płatności i ustalić, jakie produkty lub usługi dodatkowe warto proponować klientom na etapie transakcji.

Bardzo istotne jest również ustalenie, czy ceny mają mieć charakter statyczny (cennikowy) czy dynamiczny (negocjacyjny). Tutaj również liczą się przede wszystkim oczekiwania grupy docelowej. Niektórzy klienci chcą z góry wiedzieć, ile dana rzecz kosztuje, inni natomiast potrzebują wyceny indywidualnej.

Koszty

W modelu biznesowym muszą zostać określone koszty stałe funkcjonowania przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem kosztu wyprodukowania produktu. Dzięki temu można łatwiej wskazać cenę dla klienta. Należy przy tym dążyć do sytuacji, w której koszt produkcji będzie znacznie niższy niż u konkurencji, ale z zachowaniem oczekiwanej przez grupę docelową jakości.

W analizie wskazujemy również, które zasoby firmy są najważniejsze i nie można na nich oszczędzać, a które spokojnie mogą zostać objęte programem ograniczania wydatków.

Tak przygotowany model biznesowy daje dużą szansę na to, że na rynek zostanie wprowadzona firma dobrze zaplanowana, a więc odporna na przejściowe trudności i realizująca potrzeby klientów.

Temat pokrewny: Wprowadzenie marki na rynek

Autor wpisu: Soluma Business, Andrzej Weis

Wszystkie działy