Gdy pracownik ma Cię gdzieś. Jak to rozpoznać i jak zareagować?

Data wpisu: 26.02.2019

Dobry pracownik to skarb dla każdej firmy. Na pewno zależy Ci na tym, aby otoczyć się zaufanymi i zaangażowanymi ludźmi, na których możesz zawsze polegać. Brzmi fajnie, ale dobrze wiemy, że wielu przedsiębiorców może tylko pomarzyć o takim scenariuszu. Pracownicy, zwłaszcza na mało odpowiedzialnych stanowiskach, przychodzą do pracy, bo muszą. A jeśli i to przestaje się sprawdzać, zaczynają grać pracodawcy na nosie. Jak rozpoznać, że pracownik ma Cię gdzieś? Jak powinieneś na to zareagować?

Analiza dnia pracy

Nawet jeśli stosujesz w swojej firmie model elastycznego czasu pracy, to i tak masz prawo zachować kontrolę nad poczynaniami swoich pracowników. Któryś z nich wyraźnie obniżył loty i jakoś szczególnie się tym nie przejmuje? Sprawdź, co właściwie robi w godzinach pracy.

Jeśli dostarcza projekty na czas i nie masz uwag do ich jakości, problem nie istnieje. Gorzej, gdy coraz częściej zdarzają się opóźnienia, a Ty musisz później świecić oczami przed klientami. W takiej sytuacji poświęć nawet cały dzień na przyjrzenie się dniu pracy swojego podwładnego.

Nie krępuj się zaprosić go do gabinetu i zadać mu kilka prostych, otwartych pytań:

  • Co zrobiłeś w trakcie dzisiejszego dnia?
  • Dlaczego wyniki wskazują, że Twoja efektywność wyraźnie spadła?
  • Czy masz jakieś problemy osobiste, które rzutują na jakość Twojej pracy?
  • Czy nadal chcesz pracować w tej firmie, a jeśli tak, to jak wyobrażasz sobie dalsze funkcjonowanie w zespole?
  • Czy jesteś zadowolony z roli, jaką odgrywasz w firmie i z poziomu zaufania, jakim Cię obdarzyliśmy?

Są to pytania, na które pracownik nie może udzielić zdawkowych odpowiedzi. Na tej podstawie będziesz w stanie ocenić, czy i w jakim stopniu angażuje się on w pracę w Twojej firmie. Jego postawa zdradzi też stosunek do Ciebie, jako przełożonego.

Brak odpowiedzialności

O tym, że pracownik ma Cię w głębokim poważaniu, niezawodnie świadczy popełnianie przez niego wciąż tych samych błędów i bagatelizowanie tego. Możesz zwrócić mu uwagę raz, dwa razy, ale jeśli sytuacja się powtarza, a pracownik zbywa Cię głupkowatym uśmieszkiem, to coś tutaj nie gra.

Przykład: pracownik umówił się z Tobą, że zrealizuje ważny projekt dla klienta na przyszłą środę. We wtorek przynosi Ci jednak zwolnienie, bo się rozchorował i bez krztyny wyrzutów sumienia informuje o tym, że nie wyrobi się w terminie. Owszem, wypadki chodzą po ludziach, ale tutaj wyraźnie widać, że pracownik wykazał się brakiem odpowiedzialności.

Co robić?

Zanim podejmiesz drastyczne kroki, spróbuj jakoś dogadać się z pracownikiem. Otwarcie wytknij mu błędy i poinformuj go, że jego postawa Ci nie odpowiada. Koniecznie wyznacz konkretny termin na poprawienie wyników i zmianę stosunku do firmy. Po tym czasie ponownie spotkaj się z pracownikiem i oceń, czy nastąpiła pozytywna zmiana. Jeśli nie, to nie pozwalaj sobie na takie traktowanie.

Pracownik mający Cię gdzieś najwyraźniej nie chce u Ciebie pracować i tylko podsuwa Ci pretekst, by wreszcie go zwolnić. Pamiętaj, że nie możesz przymykać oczu na takie zachowanie, bo to działa demotywująco na resztę zespołu.

Autor wpisu: Soluma Business, Andrzej Weis

Wszystkie działy