Jak mieć urlop, gdy cała firma jest na Twojej głowie?

Data wpisu: 17.12.2019

Znasz to, prawda? Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, nie zatrudniasz pracowników, ewentualnie od czasu do czasu wspierasz się usługami freelancerów i innych drobnych przedsiębiorców. Zbliżają się jednak wakacje, święta czy cokolwiek innego, co przypomina Ci, iż warto trochę odpocząć i poświęcić czas rodzinie. To jednak tylko wzmaga stres, bo przecież cała firma jest na Twojej głowie i w zasadzie nie możesz sobie pozwolić na żaden urlop. Czy aby na pewno? Sprawdź porady, dzięki którym nawet Ty wyskrobiesz dla siebie kilka czy kilkanaście dni wolnego.

Uprzedź klientów. Stanowczo

Jeśli z góry zakładasz, że klienci nie zaakceptują Twojego urlopu, to spójrz prawdzie w oczy: nie masz żadnej firmy, ale stworzyłeś sobie stanowisko pracy. Spróbuj jednak zacząć wyznaczać własne zasady i stanowczo uprzedź klientów, że w tym i tym okresie firma nie pracuje w związku z urlopem. Teraz może Ci się to wydawać absurdalne, ale uwierz, że większość kontrahentów bez problemu to zrozumie. Owszem, może stracisz kilka zleceń, ale czy naprawdę są one ważniejsze od Twojego zdrowia psychicznego i czasu spędzonego z rodziną?

Rozważ outsourcing

Jeśli absolutnie nie możesz sobie pozwolić na to, aby firma przestała działać na kilka dni, bo na przykład masz podpisane długoletnie umowy i musisz je realizować, to nie ma innego wyjścia: czas sięgnąć po pomoc. Nie musi to być od razu pracownik etatowy. Jeśli z jakichś powodów nie chcesz lub nie możesz nikogo zatrudnić, skorzystaj z outsourcingu usług, czyli po prostu przekaż zlecenia komuś innemu, doliczając do tego swoją prowizję.

Jest w tym oczywiście pewne ryzyko, bo nie wiesz, czy efekt będzie zadowalający dla Ciebie i klienta. Dlatego nie znając podwykonawcy nigdy nie deklaruj oddania jego pracy jeszcze tego samego dnia – zostaw sobie pewien bufor czasowy na ewentualne poprawki. 

Zrezygnuj z czasochłonnych, ale mało dochodowych zleceń

W sytuacji, gdy brak czasu na urlop wynika z uwikłania się w projekty dla stałych klientów, na których zarabiasz grosze, powinieneś bardzo poważnie zrewidować swoją politykę prowadzenia biznesu. To dobry moment, aby rozstać się z tymi, dla których zwyczajnie nie chcesz już pracować. Zdziwisz się też, jaka będzie reakcja. Nagle okaże się, że klienci, którzy do tej pory wybierali Ciebie z uwagi na niskie ceny, bez problemu są w stanie zaakceptować wyższe stawki i jeszcze dłuższe terminy realizacji.

Zaplanuj urlop razem z najważniejszymi klientami

Na koniec bardzo praktyczna wskazówka. Jeśli utrzymujesz bliskie, wręcz partnerskie stosunki z niektórymi klientami, a w dodatku bardzo zależy Ci na kontynuowaniu z nimi współpracy, otwarcie zapytaj, kiedy planują swoje urlopy i odpocznij w tym samym terminie. Oczywiście zrób to dyplomatycznie, niby z czystej ciekawości. W ten sposób będziesz mieć spokojną głowę wiedząc, że w czasie Twoich wakacji na skrzynkę mailową nie spadają tony nowych zleceń.

Autor wpisu: Soluma Business, Andrzej Weis

Wszystkie działy