Jak poprawić wizerunek firmy i zwiększyć sprzedaż? 5 kluczowych rad

Data wpisu: 29.07.2016

Teoretycznie wszystko jest w porządku. Firma ma dobry produkt, prowadzi skuteczną kampanię reklamową, rynkowe ceny. Jednak sprzedaż stanęła i nie ma na to żadnego logicznego wytłumaczenia. W biznesie logika czasami niestety zawodzi. W takiej sytuacji warto przekonać, jaki jest wizerunek firmy. Jeśli kiepski, to trzeba go jak najszybciej poprawić. W jaki sposób? Oto 5 najważniejszych zadań, jakie stoją przed przedsiębiorcą.

  1. Znalezienie źródła problemu – cały proces trzeba zacząć od sumiennej analizy działań firmy. Nie uciekaj od odpowiedzialności, bo coś na pewno zrobiłeś źle. Najczęstszym powodem pogorszenia wizerunku firmy jest zła polityka względem klientów. Kiepska komunikacja (nie odpowiadasz na maile, nie aktualizujesz strony www), skomplikowane zasady reklamacji, opryskliwe call center, długi czas oczekiwania na wysyłkę itd. Tych błędów może być mnóstwo. Jeśli ich nie dostrzegasz i nie wierzysz negatywnym opiniom klientów, poproś o ocenę niezależnego eksperta od wizerunku biznesowego. Ten wytknie Twojej firmie błędy, które wymagają szybkiej naprawy.
  2. Nie obrażaj się – nikt nie jest nieomylny. Oczywiście, Twoja firma jest dziełem Twojego życia i chcesz wiedzieć ją, jako idealną. Tak jednak nie jest. Wsłuchuj się w opinie klientów lub doradcy, którego zatrudniłeś. Przede wszystkim jednak wyciągnij z nich wnioski i usprawnij działania, które mogły wpłynąć na pogorszenie wizerunku firmy, a w konsekwencji na spadek sprzedaży.
  3. Nie chowaj głowy w piasek – pamiętasz, że żyjemy w czasach Internetu? Dziś wystarczy jeden niezadowolony i zignorowany klient, aby spowodować potężną rysę na wizerunku firmy. Wyobraź sobie, że sprzedałeś wadliwy telewizor, a następnie dział reklamacji nie chciał uznać roszczeń klienta. Ten nakręcił wideorecenzję i wrzucił ją na YouTube. Jak myślisz – ile osób, które obejrzą ten filmik, kupi później Twój produkt? Dlatego jeśli już popełniłeś błąd, weź za niego odpowiedzialność. Odpowiedz na negatywną opinię i wyciągnij z niej wnioski. Przeproś klienta, wskaż powód nieprofesjonalnego zachowania oraz zaproponuj zadośćuczynienie. To podstawa skutecznych działać w obrębie PR. Nikt nie lubi butnych firm, które traktują klientów jak chodzące portfele. Większość natomiast wybaczy „synowi marnotrawnemu”.
  4. Podejmij działania poprawiające wizerunek – jest akcja, musi być reakcja. Najskuteczniejsza odpowiedzią na pogorszenie wizerunku firmy jest podjęcie działań mających na celu ten wizerunek poprawić. Jeśli np. Twoja firma uchodzi za bezdusznego molocha, pomyśl o rozpoczęciu współpracy na zasadzie sponsoringu np. z lokalną drużyną piłkarską lub wesprzyj remont szpitalnego oddziału. Ważne jest jednak, aby nie były to działania fałszywe i jednorazowe. Lepiej jest opracować mniej spektakularną akcję, ale taką, która będzie kontynuowana przez dłuższy czas.
  5. Przyjrzyj się elementom identyfikacji firmy i działaniom reklamowym – kto wie, może powodem pogorszenia wizerunku firmy lub przeszkodzą na drodze do jego wypracowania jest np. fatalna identyfikacja wizualna? Spójrz na logo marki – czy uważasz je za czytelne, nowoczesne i atrakcyjne? Może w ogóle go nie masz? Tak samo jest ze stroną internetową. Klient, który ma do wyboru produkty w podobnej cenie i o takich samych cechach, prędzej wybierze ofertę firmy, której wizerunkowi ufa. To zaufanie tworzy się m.in. poprzez profesjonalną identyfikację oraz przemyślane działania reklamowe. Przyjrzyj się tym kwestiom lub poproś o ich ocenę specjalistę od biznesowego wizerunku.

Nadszarpnięty wizerunek firmy można odbudować, ale będzie to proces długotrwały. Czasami wystarczą proste działania, jak odświeżenie strony czy logotypu, czasami konieczne będzie jednak opracowanie nowej strategii komunikacji z klientami. Im wcześniej się za to zabierzesz, tym szybciej powstrzymasz spadek sprzedaży.

Autor wpisu: Soluma Business, Andrzej Weis

Wszystkie działy