Nowa firma – jak zbudować jej markę w 5 krokach?

Data wpisu: 09.09.2016

Decyzja o założeniu własnej firmy jest bardzo odpowiedzialna. Przyszły przedsiębiorca musi wziąć pod uwagę sytuację rynkową, znaleźć szczególne cechy swojego produktu czy usługi, które mogą wyróżnić je na tle konkurencyjnych ofert, a także założyć realny termin osiągnięcia sukcesu finansowego i wizerunkowego. Ten drugi jest ściśle powiązany z tym pierwszym. Rozpoznawalna firma, która ma swoją markę, nie musi martwić się o klientów – do takiego modelu należy dążyć już od pierwszego dnia prowadzenia biznesu. Jak zbudować markę firmy? Wszystko zamyka się w 5 krokach, o których przeczytasz w dzisiejszym wpisie.

Krok 1 – biznesplan

Aby zbudować markę musisz mieć jakiś budżet. To „jakieś” trzeba szybko skonkretyzować i ustalić, ile pieniędzy możesz przeznaczyć na start. Bez środków finansowych nie ma mowy o promowaniu biznesu, a bez tego możesz zapomnieć o sukcesie wizerunkowym.

Ostrożnie załóż więc, że około 30% budżetu początkowego pochłoną wydatki na działania reklamowe. Powinny one sukcesywnie rosnąć, bo żyjemy w bardzo konkurencyjnych czasach, w których sam produkt czy usługa nie mogą się obronić.

Krok 2 – identyfikacja wizualna

Ten etap pochłonie lwią część budżetu na promocję, ale nie możesz na tym oszczędzać, bo to się prędzej czy później zemści. W ramach identyfikacji wizualnej firmy musisz zlecić przygotowanie:

  • Logo
  • Wzoru wizytówek
  • Wzorów innych elementów papeterii firmowej

Na tym etapie oczywiście konieczne jest wymyślenie nazwy firmy i opcjonalnie sloganu. Jest to bardzo ważne i nie podchodź do tego zbyt luźno. Zła nazwa, kiepski slogan, fatalne logo nie pozwolą Twojej firmie zdobyć uznania w oczach klientów. Dlatego radzimy, abyś zdecydował się na pomoc fachowców – najlepiej doświadczonej agencji reklamowej.

Krok 3 – strona internetowa

Kolejny spory wydatek, z którego jednak nie możesz zrezygnować. W dzisiejszych czasach firma, która nie ma strony www, po prostu nie istnieje w świadomości milionów potencjalnych klientów. Strona ta musi być profesjonalna, nowoczesna i funkcjonalna. Jej przygotowanie zleć fachowcom, którzy zwrócą uwagę na ważne aspekty, przede wszystkim wizerunkowe. Pamiętaj również o wybraniu dobrze brzmiącej i łatwej do zapamiętania domeny internetowej.

Rada

Jeśli budżet nie pozwala Ci na zlecenie produkcji profesjonalnej strony www, to na początek postaw na prostą wizytówkę. Załóż jednak, że to tylko etap przejściowy.

Krok 4 – promocja w sieci

Reklama w Internecie jest najtańsza w stosunku do oczekiwanych korzyści wizerunkowych. W dodatku w sieci można dość łatwo wprowadzić działania, które w stosunkowo krótkim czasie powinny przełożyć się na popularność firmy. Jakie to działania? Oto kilka propozycji:

  • Prowadzenie bloga firmowego
  • Prowadzenie portalu branżowego
  • Aktywne prowadzenie profilu w social media

Jak widzisz wszystkie te pomysły opierają się na dystrybucji wartościowej dla klientów treści, co przynosi 2 korzyści: wzrost świadomości marki oraz poprawę pozycji strony internetowej firmy w wyszukiwarce.

Promocja w sieci, jeśli ma być skuteczna, musi mieć jednak charakter ciągły i konsekwentny. Nie spodziewaj się szybkich efektów, ale postaw na długotrwałe działania.

Krok 5 – promocja na zewnątrz

Wzrost świadomości marki powinien nastąpić w gronie różnych klientów, także tych, którzy nie korzystają aktywnie z Internetu. Z myślą o nich powinieneś wdrożyć bardziej klasyczne działania:

  • Reklamę outdoorową
  • Reklamę w mediach tradycyjnych
  • Pokazy, udział w targach i konferencjach
  • Kontakt bezpośredni z klientami

Do tego potrzebne Ci będą materiały drukowane, jak wizytówki, teczki firmowe, plakaty, ulotki, bannery, a także gadżety reklamowe, których rola w promocji biznesu jest nie do przecenienia.

To 5 długich i dość kosztownych kroków, które jednak musisz wykonać, aby naprawdę poważnie myśleć o zbudowaniu marki swojej firmy. Spokojnie, po zdobyciu pola kolejne kroki nie będą już tak trudne do postawienia.

Autor wpisu: Soluma Business, Andrzej Weis

Wszystkie działy