Twoi pracownicy już się nie starają? Wprowadź grywalizację!

Data wpisu: 09.11.2017

Grywalizacja to jedno z najmodniejszych pojęć w nowoczesnym zarządzaniu zespołem. Jego inna nazwa to gamifikacja (od angielskiego słowa gamification). Ta taktyka została „zapożyczona” na potrzeby biznesowe w 2007 roku i od tamtej pory robi wielką karierę w międzynarodowych korporacjach, ale także w mniejszych przedsiębiorstwach. Dziś pokażemy Ci, że w Twojej firmie ten model również może się świetnie sprawdzić.

Na czym polega grywalizacja?

Nazwa tej techniki zarządzania jest połączeniem słów „grać” i „rywalizować”. Chodzi bowiem o to, aby członkowie zespołu czuli potrzebę współzawodnictwa i rozwijania swoich kompetencji (z korzyścią dla firmy) zupełnie tak, jak podczas gry komputerowej czy planszowej. W świecie gry, gdy sterujemy jakimś bohaterem, mamy do wykonania różne zadania, które wraz z pokonywaniem kolejnych poziomów są coraz trudniejsze, ale też ciekawsze. Każdy sukces jest nagradzany – zdobyciem punktów umiejętności, znalezieniem nowej broni czy odkryciem sekretnych miejsc.

Ten schemat został przeniesiony do świata biznesu i w wielu firmach świetnie się sprawdza. Zarządzanie zespołem przy pomocy technik grywalizacyjnych stanowi naprawdę dobrą taktykę motywacyjną. Przede wszystkim pracownicy nie odczuwają nudy i monotonii, ponieważ praktycznie codziennie są przed nimi stawiane jakieś wyzwania. Wbrew pozorom nie muszą być one szczególnie ambitne.

Przykładem grywalizacji w firmie może być ogłoszenie konkursu na to, który dział do końca miesiąca zbierze więcej odpadów podlegających recyklingowi. W ten sposób pracownicy dużo chętniej będą segregować śmieci (firma zapłaci mniej za ich wywóz), w biurze zapanuje porządek, a członkowie zespołu zyskają motywację do rywalizowania. Może to być dla nich także forma zabawy, która wcale nie jest niemile widziana w pracy.

Jak wprowadzić grywalizację do swojej firmy?

Na początek zastanów się, jakie są zainteresowania członków Twojego zespołu. To oni będą brać udział w grze i musi im to sprawiać satysfakcję, dlatego nie ma sensu korzystać z gotowych schematów, skoro pracownicy ich nie kupią.

Następnie stwórz scenariusz gry – zasady muszą być proste, zrozumiałe dla wszystkich i nie może być od nich żadnych odstępstw (to osłabia motywację graczy). W scenariuszu oczywiście należy wyznaczyć nagrody dla zwycięzców. Najlepiej sprawdzą się jakieś atrakcyjne bonusy, jak np. premia dla zespołu, ale spokojnie możesz zacząć od mniej spektakularnych nagród: wyjścia do domu w piątek o 14, dodatkowej przerwy w ciągu dnia, pierwszeństwa w procesie wymiany sprzętu komputerowego itd.

Bardzo ważne jest określenie celu pośredniego grywalizacji. Co chcesz osiągnąć? Jakie postawy swoich pracowników zmienić? Od odpowiedzi na to pytanie zależy cała fabuła gry, czas jej trwania i zakres zadań, jakie będą mieli do wykonania członkowie zespołu. Cele mogą być bardzo różne:

  • Zwiększenie motywacji pracowników
  • Skłonienie pracowników do współpracy
  • Wyznaczenie liderów zespołów
  • Przełamanie rutyny

Dobrze zaplanowana gamifikacja budzi w pracownikach chęć do współzawodnictwa i wyrywa ich z zawodowej monotonii. To zawsze działa na korzyść całego przedsiębiorstwa. Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w stworzeniu scenariusza i wdrożeniu grywalizacji w Twojej firmie? Nasi konsultanci są do Twojej dyspozycji.

Autor wpisu: Soluma Business, Andrzej Weis

Wszystkie działy