Typowe błędy w wyznaczaniu celów biznesowych

Data wpisu: 16.07.2019

Każda firma istnieje po coś. Najczęściej celem prowadzenia biznesu jest osiągnięcie wysokiego statusu majątkowego, niezależność i realizacja ambicji zawodowych. Są to jednak zbyt ogólne założenia, które na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa muszą być uszczegóławiane i rewidowane. Temu właśnie służy wyznaczanie sobie celów biznesowych. Jakich błędów należy przy tym unikać? Wymieniamy te, które najczęściej przytrafiają się polskim przedsiębiorcom.

Brak konkretnych założeń

Łatwo jest powiedzieć: moim celem jest osiągnięcie pozycji lidera w branży. Co jednak się za tym kryje? Czy przedsiębiorca ma jakieś wyliczenia mogące sugerować, że po przekroczeniu pewnego progu sprzedaży jego firma rzeczywiście staje się branżowym liderem? Wyznaczając sobie cel trzeba skupić się na konkretach i odpowiedzieć sobie na nawet prozaiczne pytania, czyli:

  • Ile na tym zarobimy?
  • W jakim czasie mamy zarobić?
  • Ile nas to będzie kosztować?

Brak określenia perspektywy czasowej

Cel pozostanie mrzonką, jeśli przedsiębiorca nie wskaże, kiedy ma nastąpić jego ostateczna realizacja. Brak określenia perspektywy czasowej sprawia, że cele biznesowe są stale przekładane, bo „jeszcze mamy na to czas”. To z kolei utrudnia motywowanie członków zespołu, którzy nie wiedzą, kiedy dokładnie zostaną rozliczeni z podjętych działań.

Brak narzędzi do analizy stopnia realizacji celu

Już na etapie wyznaczania sobie celu biznesowego trzeba wiedzieć, w jaki sposób będzie mierzona jego realizacja. Jeśli tym celem ma być np. pozyskanie 100.000 klientów z Internetu, przedsiębiorstwo musi zainwestować w narzędzia analityczne mierzące sprzedaż online. W przeciwnym razie będzie się opierać tylko na przypuszczeniach, co praktycznie uniemożliwia realizację celu.

Oparcie swoich celów na jednym podmiocie

Bardzo niebezpieczny, a jednak częsty błąd. Polega to na tym, że firma X pozyskuje bardzo dużego klienta. Przedsiębiorca cały w skowronkach wyznacza więc cel, jakim jest np. zwiększenie zatrudnienia o 20%. Nie bierze jednak pod uwagę, że klient może się wycofać (np. w wyniku bankructwa) już po kilku miesiącach współpracy. Tę wyrwę będzie bardzo ciężko uzupełnić. Ambitny cel zamieni się więc w poważny problem.

Brak analizy prawnej

Cele biznesowe zawsze warto skonsultować z prawnikiem specjalizującym się w danym obszarze gospodarczym. Jeśli na przykład firma chce wejść na rynek zagraniczny, to dobrze będzie zlecić analizę prawną tamtejszych przepisów handlowych. Pozwoli to uniknąć kosztownych błędów i – pisząc obrazowo – wdepnięcia w coś, z czego będzie później bardzo trudno wyjść. 

Autor wpisu: Soluma Business, Andrzej Weis

Wszystkie działy