Zwalniać trzeba umieć. Jak pożegnać pracownika bez przesadnego bólu?

Data wpisu: 29.01.2019

Konieczność zwolnienia pracownika to bardzo przykry obowiązek. Powinien go wziąć na swoje barki sam właściciel przedsiębiorstwa. Taka sytuacja jest nieprzyjemna dla obu stron: pracownik traci przecież źródło utrzymania, a pracodawca  niejako przyznaje się do popełnienia błędu na etapie rekrutacji (jeśli zwolnienie nie jest spowodowane redukcją etatów). Jeśli szykujesz się do zwolnienia pracownika i ma to być Twój pierwszy raz, przeczytaj nasz poradnik. Wyjaśniamy w nim, jak w miarę bezboleśnie przeprowadzić tę trudną rozmowę.

Tylko konkrety

Choć będzie Ci o to trudno, to jednak postarać się powstrzymać przed okazywaniem niepotrzebnych emocji. Dotyczy to nawet sytuacji, w której rozstajesz się z wieloletnim pracownikiem. Komunikat o zwolnieniu powinien być maksymalnie oschły i rzeczowy. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że podwładny (za chwilę były) dobrze go zrozumie.

Nie zasypuj pracownika komplementami

Nie ma to żadnego sensu, skoro i tak za chwilę go zwolnisz. Nie musisz utwierdzać pracownika w przekonaniu, że był świetnym fachowcem i super członkiem zespołu, bo to przecież i tak nic nie zmieni, a tylko wprowadzi zbędne emocje do procesu rozwiązania umowy o pracę.

Jeśli zaczniesz wychwalać pracownika pod niebiosa, byle tylko „osłodzić” mu utratę stanowiska, osiągniesz odwrotny efekt. Pracownik, zupełnie słusznie, może Ci zadać pytanie: „Dlaczego w takim razie zostałem zwolniony?” Czy będziesz potrafił odpowiedzieć w sposób konkretny i taki, który nie przeczy wcześniejszemu potokowi komplementów?

Nie daj się wciągnąć w dyskusję

To normalne, że pracownik będzie próbował wpłynąć na Twoją decyzję. Mogą się pojawić prośby, żale, błagania. Jest to  niezwykle trudny moment, na który musisz być przygotowany. Najważniejsze jest to, abyś nie wchodził w niepotrzebne dyskusje.

Zakładamy, że dobrze przemyślałeś tę decyzję i masz solidne podstawy, by zwolnić akurat tego pracownika. Przekaż  mu taki sam komunikat. Możesz powiedzieć, że rozumiesz jego trudną sytuację i też jest Ci przykro, ale decyzja została podjęta i nie ma od niej odwrotu – zaakcentuj ostatnią część tej wypowiedzi.

Nie musisz udowadniać swojej racji

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zwolnienie ma charakter dyscyplinarny. Wówczas pracownik ma prawo dyskutować o zasadności wręczenia mu wypowiedzenia (ostatecznie może dochodzić sprawiedliwości na drodze sądowej). Jeśli postanowiłeś zwolnić podwładnego z uwagi na jego słabe wyniki czy względy charakterologiczne, to nie masz obowiązku wymieniania się argumentami z pracownikiem. Prosty, jasny i stanowczy komunikat musi wystarczyć. Nie ma sensu przeciągać rozmowy, która nie jest przyjemna dla żadnej ze stron.

Na koniec pamiętaj, aby rozważyć nagranie całej  rozmowy – musisz oczywiście poinformować pracownika o takim zamiarze. Spotkanie powinno się też zakończyć podpisaniem przez pracownika dokumentu potwierdzającego rozwiązanie umowy za porozumieniem stron (jest to bardziej eleganckie rozwiązanie, niż wysyłanie podwładnego do kadr).

Autor wpisu: Soluma Business, Andrzej Weis

Wszystkie działy