Dlaczego w Twojej firmie brakuje pieniędzy? Najbardziej prawdopodobne przyczyny

Data wpisu: 28.12.2018

Firma, która nie zarabia, to żadna firma – na pewno się z tym zgodzisz. Z drugiej jednak strony mnóstwo polskich przedsiębiorstw balansuje na granicy rentowności, a utrzymanie ich na powierzchni wymaga zaciągania kredytów. Tak tworzy się błędne koło. Jeśli stać Cię na to, by otwarcie powiedzieć sobie: w mojej firmie nie ma pieniędzy, to jesteś o krok bliżej do rozwiązania tej fatalnej sytuacji. Zacznij od sprawdzenia, czy aby nie jest ona spowodowana tymi bardzo częstymi przyczynami.

Bo wydajesz za dużo

Mamy tutaj na myśli wydatki osobiste. Wiemy, że naprawdę trudno jest walczyć z pokusą nieprzejadania zysków z firmy, ale jednocześnie zachęcamy, abyś podjął taką próbę. Miałeś świetny miesiąc i po odliczeniu kosztów wyszło Ci, że zarobiłeś 10 tysięcy złotych „pensji”? Zamiast zabierać żonę na zakupy pomyśl, jak zainwestować te środki w rozwój firmy, by za kilka kwartałów taka „pensja” była standardem.

Bo nie kontrolujesz wyników finansowych

Powiedz uczciwie: jaki dochód generuje Twoja firma? Tak średnio? Nie wiesz? Nic dziwnego – większość polskich przedsiębiorców nie potrafi udzielić odpowiedzi na to pytanie „z głowy”. To problem, ponieważ jak masz kontrolować przepływ finansów przez firmę, skoro tak naprawdę nie masz pojęcia, jakie są przychody i koszty? Ot, opłacasz faktury na bieżąco, na konto spływają jakieś płatności, a gdy pieniędzy brakuje, to przecież jest jeszcze karta kredytowa. Nie myśl w ten sposób, bo to prosta droga do wpadnięcia w poważne tarapaty finansowe.

Bo źle inwestujesz zyski

Wspomnieliśmy o tym, że sztuka prowadzenia firmy polega na umiejętności rozsądnego zagospodarowywania zysków. Nie jest to równoznaczne z tym, że masz przeznaczać całość dochodów na to, co kiedyś może Ci przynieść profity. Powinieneś opracować spójny plan rozwoju biznesu i wskazać w nim inwestycje, na których warto oprzeć sukces biznesu. Jeśli będziesz wiedzieć, że np. za 3 lata chcesz mieć drugi sklep na innym osiedlu, to odkładaj zyski na ten cel – nie wydawaj ich na jakieś głupoty, bo w ten sposób nigdy nie zrealizujesz planu.

Bo generujesz niepotrzebne koszty

Trudno oczywiście prowadzić firmę całkowicie bezkosztowo, ale czy na pewno wydajesz pieniądze z sensem? Jeśli wynajmujesz biuro o powierzchni 100 m2, w którym pracują 3 osoby, to chyba sam przyznasz, że to lekka przesada, prawda? Wielu przedsiębiorców wpada w spiralę niekontrolowanych wydatków, bo zakodowali sobie, że warto generować koszty, aby zapłacić mniejszy podatek. Problem w tym, że później zostaniesz z nowym komputerem, meblami czy samochodem, ale… bez pieniędzy.

Trafiliśmy w dziesiątkę? W takim razie spróbuj wyeliminować te problemy ze swojego biznesu. Nie akceptuj sytuacji, w której Twoja ciężka praca nie przynosi żadnych materialnych efektów.

Autor wpisu: Soluma Business, Andrzej Weis

Wszystkie działy